Pages

Monday 27 May 2019

TEMPAT SAMBUNG BELAJAR BAGI YANG GAGAL SPM

Hampir setiap tahun sekitar bulan April hingga Jun ialah bulan bulan yang hot dimana segala kata kunci berkaitan "tips tips menyambung pengajian selepas SPM" akan naik ke ranking tertinggi di enjin carian Google.

Kebiasaanya mereka yang memburu tempat untuk sambung belajar ini ialah mereka yang sekurangnya lulus dan mempunyai banyak gred kredit atau A dalam SPM.

Tapi bagaimana pula untuk mereka yang fail dalam SPM? Gagal atau fail di sini bermaksud rata rata subjek Bahasa Melayu dan Sejarah yang telah mereka duduki telah gagal.

Adakah masih ada lagi peluang kedua untuk golongan golongan ini menyambung pengajian demi mengubah nasib di masa hadapan?

PELUANG KEDUA TAKKAN DATANG LAGI


Malaysia ialah sebuah bumi bertuah di mana segala galanya baik di dalam perut bumi, muka bumi dan langitnya, semua penuh dengan rezeki dan keberkatan ilahi untuk disyukuri. JIka anda seorang yang rajin, sentiasa berusaha, tidak mudah berputus asa dan sentiasa bertawakal, anda pasti akan berjaya di Malaysia ini.

Ramai mereka yang gagal dalam SPM meluahkan perasaan bahawa mereka sudah tidak ada masa depan yang cerah dalam kehidupan. Tidak perlu saya nyatakan kisah kisah orang orang berjaya yang tanpa SPM pun mereka berjaya. Sebab ini mungkin bagi mereka ialah success stories yang sudah naik muak mereka baca di sosial media saban hari.

Sekarang apa mereka apa mahu ialah JALAN! Jalan yang dimaksudkan ialah peluang kedua bagi mereka yang ingin menebus kembali kegagalan mereka dalam peperiksaan SPM yang penuh igauan ngeri.

Mungkin ada yang lepas dapat keputusan SPM terus SEDAR. Mungkin ada yang baru lepas berlelah kerja setahun dengan gaji kecil baru SEDAR. Atau mungkin ada yang dah bertahun tahun meneruskan hidup tanpa hala tuju, akhirnya jumpa artikel ini baru nak SEDAR.

Okay kita straight to the point. Kebanyakan orang orang lama di sekeliling kita akan menyarankan mereka yang gagal SPM ini untuk terus masuk ke alam pekerjaan demi meneruskan kehidupan sambil menimba pengalaman. Bagi orang orang lama yang mempunyai lebih sedikit pengetahuan, mungkin mereka boleh menyarankan seseorang itu meneruskan pengajian dalam bidang kemahiran.

Untuk bidang kemahiran, kita sedia maklum bahawa kini terdapat berpuluh institusi atau pusat latihan kemahiran di Malaysia yang menawarkan peluang untuk menyambung pengajian dalam bidang kemahiran dengan syarat bakal pelajar/pelatih hanya perlu tahu MEMBACA, MENULIS & MENGIRA sahaja.  Lebih lebih sekarang banyak tawaran tawaran hebat seperti elaun bulanan, asrama dan pengangkutan disediakan, sijil diiktiraf dan pekerjaan terjamin yang diberikan oleh penyedia penyedia latihan kemahiran ini. Untuk maklumat lanjut sambung belajar bidang kemahiran walaupun gagal SPM, boleh semak dengan klik disini.

Tapi bagaimana pula bagi mereka yang gagal SPM nak sambung pengajian dalam bidang AKADEMIK?

Tahukah anda, anda hanya perlu lepas syarat seperti berwarganegara Malaysia dan berumur sekurangnya 20 tahun sahaja untuk layak menjadi siswazah DIPLOMA universiti awam di Malaysia? Takde syarat tengok SPM pun.

Dan tahukah anda, anda hanya perlu lepas syarat berwarganegara Malaysia dan berumur sekurangnya 21 tahun sahaja untuk layak menjadi siswazah IJAZAH SARJANA MUDA ATAU DEGREE universiti awam di Malaysia? Ini pun tidak melihat SPM sebagai syarat untuk sambung belajar.

Lebih lebih lagi, program program DIPLOMA dan DEGREE ini mendapat pengiktirafan daripada MQA dan JPA. Ayat direct dia ialah kerajaan Malaysia memang iktiraf lah. Of course majikan yang letakkan syarat perlukan kelayakan akademik untuk naik pangkat atau naik gaji pun akan accept ketulenan sijil diploma dan ijazah ini.

Untuk maklumat lanjut sambung belajar dalam bidang atau aliran AKADEMIK walaupun telah berumur atau gagal SPM, boleh baca dengan teliti dengan klik disini.

Jika anda rasa artikel ini telah membuka mata anda supaya nampak peluang kedua, panjang panjangkan lah maklumat ini supaya mereka yang senasib bakal mendapat peluang yang sama.

Paling penting, lupakan kenangan hitam, terus mara dan bila dah dapat peluang sambung belajar tu, belajarlah sesungguhnya. Niatkan kita belajar bukan sebab nak dapatkan sijil untuk mudah dapat kerja bagus, naik gaji dan pangkat. Tapi niatkan dihati untuk memperoleh keberkatan daripada ilmu ilmu kurniaan Allah semata mata kerana Allah. Itu niat paling solid!



Pencinta Ilmu

Muhammad Rafiq Adnan, rafiqadnan69@gmail.com

31 comments:

  1. umur 21 ? hmm saya baru 18 :((

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak gagal subject ape? Dalam spm

      Delete
    2. Klau saye bahasa arab yang banyak gagal

      Delete
  2. Kalau saya gagal SPM boleh ke daftar sijil Kemahiran Malaysia sebab saya teringin sangat nak ambil course art and design😞😞😞

    ReplyDelete
  3. hm fail sej n math tapi banyak jugak tak kredit

    ReplyDelete
  4. Erm nk smbong sej ja fail 😔

    ReplyDelete
  5. Nak sambung belajar betul betul spm takda hm

    ReplyDelete
  6. tumpang tanya..mmg syaratnya perlu spm ke?klau minimum upsr tpi dah 19 boleh ke dftr?

    ReplyDelete
  7. Saya gagal SPM mau sambung belajar tapi mcm mana tu

    ReplyDelete
  8. Macam mana nak sambung belajar ye..Sebab saya gagal spm

    ReplyDelete
  9. Nak belajar saya spm gagal boleh sambung belajar ke

    ReplyDelete
  10. Nak sambung belajar tapi gagal sejarah lepastu ada skm tahap 2 dalam culinary boleh ke sambung belajar sebab ada skm tahap 2 tu sebab ambik time sekolah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Repeat paper maybe so that bm and sejarah lulus..senang nk sambung

      Delete
  11. Saya haritu banyak fail spm trial yg bagus Agama Islam dan PSV je.Dengan dua kemahiran yg saya pandai tapi x lah berapa pandai sgt,Boleh ke saya sambung belajar?

    ReplyDelete
  12. Saya pun x pasti lagi kalau spm result saya bagus ke x kalau bagus ok lah tapi kalau x bagus mcm mana nak sambung belajar?

    ReplyDelete
  13. Saya berminat sambung belajar,Umur usia sudah likungan 23 tahun, great spm gagal,habis sekolah pada tahun 2016,habis sekolah naik offshore pihak negara luar,sekarang kita dilanda covid.perit keluar negara.saya sedang sedaya upaya mencari cara penyelasaian.

    ReplyDelete
  14. Saya berminat untuk sambung belajar

    ReplyDelete
  15. Umur saya 18 tahun. Tapi saya nak masuk universiti ataupun kolej tapi saya boleh result d,e,dan g boleh kee😭

    ReplyDelete
  16. kalau tak de spm boleh ke nak sambung belajar 🥺 saya terberhenti belajar asbab sakit

    ReplyDelete
  17. hm nk sambung belajar sangat tapi result fail bole ke hm :)

    ReplyDelete
  18. Replies
    1. Salam dik. Insyallah jika ada kemahuan. Pasti satu hari nanti boleh berjaya.

      Delete