Pages

Monday 1 April 2019

BELI BARANG YANG ORANG KAYA AKAN BELI

Sebagai seorang yang menjadikan perniagaan sebagai punca utama pendapatan, semestinya aku sentiasa ingin menjadi someone yang lain dari yang lain. Kalau kebanyakan orang terarah untuk cenderung kepada satu tabiat, aku pasti taknak bertabiat seperti kebanyakan orang tu.

Lebih lebih lagi tabiat yang diikuti oleh mereka tu bukan tabiat yang baik atau tidak memberikan apa apa manfaat.


UBAH TABIAT MEMBELI


"Belilah barang yang boleh dijual semula dengan harga mahal". Pengajaran atau mesej ini aku dapat hasil dari lepaking dengan orang orang tua yang selalu jadi geng sarapan aku sejak dua menjak ini. Ada orang tua Melayu, ada orang tua Cina. 

Ada satu Uncle Cina, pernah hint dia kata kalau nak beli kereta, pilih dan belilah nombor plat sekali. Biar berbelanja lebih sikit, tapi berbaloi.

Mungkin berbaloi dari segi kepuasan hati sendiri jer kot. Yelah kalau pakai nombor plat single atau double digit atau nombor cantik, time driving mesti rasa semacam yakin di atas jalan raya. Kita pun  akan rasa orang lain tengok dan rasa disegani. Aku syak nie maksud berbaloi yang Uncle Cina tu maksudkan.

Rupanya tak. Berbaloi yang dia maksudkan ialah berbaloi dari segi nilai dan harga nombor plat itu sendiri. Dia cerita dalam hidup dia, dah banyak kali dia berjaya full settlement hutang kereta kereta dia seawal tahun ketiga tempoh keberhutangan dengan pihak bank.

Idea dia mudah. Dia masuk tender nombor 8, 88, 888 dan 8888. Katanya ini nombor nombor yang terbanyak dan terpopular untuk orang kaya di Malaysia sanggup perhabis duit untuk memilikinya. Pernah satu time tu rezeki dia dapat beli missed tender berangka double digit nombor 88 modal tak sampai RM10,000. Lepas 2 tahun setengah, dia dapat buyer sanggup bayar RM88,888. Settle beb hutang.

Aku tak terkejut dengar apa yang dia cerita. Sebab orang orang kampung pun memang tahu dia taikun nombor 8. Dia datang ngeteh pun selamba jer naik skuter nombor plat 888. Kat Masjid Tanah ni kalau nampak kereta Proton Iriz, Honda Jazz atau kereta model lama guna nombor plat 8888, mesti sanak saudara dia, kenalan dia atau orang orang sini yang beli nombor dengan dia. Memang ramai wei orang Masjid Tanah main nombor 8 kat kenderaan masing masing. Culture shock beb awal awal dulu masa masuk Masjid Tanah (Lokasi kampung, tapi ramai kaya perhabis duit kat plate number). 

Cerita hal rumah pula, dia petik nama beberapa lokasi yang orang kaya sanggup beli. Antaranya:



Johor - Sungai Abong, Bukit Kepong, Sembrong, Parit Sulong.

Melaka - Duyong, Krubong

Negeri Sembilan - Palong

Selangor - Balakong, Puchong, Sungai Burong, Bukit Beruntong

KL - Kepong.




Aku tanya Uncle tu apa sebab orang kaya sanggup beli di lokasi ini. Dia jawab sambil ketawa besar, "Itu tempat semua hujung nama ada ONG ONG maaa. Haha,". 

Ahahahaa.

Aku taktau dia sengaja buat lawak atau dia tengah menyampaikan sesuatu kias/bunga/mesej/ilmu sambil berjenaka.

Yang penting aku dapat belajar something. Antaranya, disaat kita sibuk kira untung hasil dari jualan, ada juga pihak yang boleh buat untung dari pembelian. Pengajaran lain, disaat kita tidur dan bermalas malasan, ada pihak lain yang kuasa belinya semakin meningkat dari hari ke hari.

UNCLE KATA, ONG=KAYA & MAKMUR



Muhammad Rafiq Adnan, rafiqadnan69@gmail.com

2 comments: