Pages

Wednesday 30 January 2019

JAGA BAHASA, SEMUA SUIS BOLEH ON

Dibawah ialah throwback sepotong perbualan cubaan menolong saudara terdekat pada pertengahan tahun 2011 di waktu umur masih 21 tahun.





Saya: Haji.. Ada jalan ke...


Haji S: Insyallah boleh Nan. Saya tolong. Dia hadir jer temuduga.


Saya: Dia Bahasa Melayu tak dapat kredit waktu SPM dulu pun boleh ke dapat kerja kerajaan jawatan tetap ji...




 2 2 terdiam seketika......


Haji S: Nan, sejak bila awak belajar bahasa berurusan begini. Tak ramai orang ada bahasa macam ni zaman sekarang ni.


Saya: Takdelah ji. Saya banyak belajar dari Haji juga.




Alhamdulillah akhir tahun 2011, saudara terdekat tersebut berjaya jawat perkerjaan dalam sektor awam yg diimpikan walaupun SPM nya tak seberapa. Rezeki dia.



ILMU TANPA BUDI ADALAH KERAPUHAN JIWA



Dari side aku, ini antara pengalaman awal di usia muda yang mengajar aku betapa pentingnya menghias bahasa tutur budi kata dalam percakapan sehari hari. Lebih lebih lagi bila ada deal nak on suis atau bantu sahabat sahabat.


Ramai orang cakap banyak deal aku boleh laku dan secured sebab aku ramai cable. Yelah aku sejak mula jejak kaki dari Batu Pahat ke KL tahun 2007 waktu berumur 17 tahun, memang rezeki aku dapat berkawan dengan orang tua. Dari orang tua gelandangan sampai orang tua bergelar Tun, aku masih Whatsapp lagi diaorang sampai hari ini tanya khabar atau bergurau kosong. Kawan muda aku pulak yg ramai ialah kawan time sekolah jer.


Tapi yang cakap cakap aku kaki guna kabel, mungkin mereka belum jumpa lagi orang yang banyak kabel tapi takde bahasa. Aku selalu jumpa orang jenis ini. Orang yang rasa dia banyak network sebab abah dia Datuk Seri tapi takde bahasa nie, sekali kita baca kening dia pun kita boleh tahu dia jenis macam mana. 10 upon 10 deal, boleh tak jadi kesemuanya sebab orang orang lama nie memang tak layan deal orang yang takde bahasa ni waimah deal untung juta juta pun.


Cable, network, kenalan atau rangkaian ni anugerah. Kalau dah Allah tentukan rezeki kita dapat berkawan dengan seseorang tu, maka jadilah kawan. Tapi, bila cerita bab BAHASA, itu paling senang sebab sesiapa sahaja boleh belajar cara berbudi bahasa dan amalkan sebaik baiknya.








Muhammad Rafiq Adnan, rafiqadnan69@gmail.com

No comments:

Post a Comment