Pages

Tuesday 28 August 2018

KAT MANA NAK MELABUR?

Alhamdulillah. Minggu lepas selesai segala aktiviti korban sempena menyambut Aidiladha. Biasalah kalau balik kampung, asal nampak aku macam tengah available, ada lah yang datang ajak borak borak. Seperti biasa, soalan soalan berkaitan financial, property, cara nak settle hutang rumah 10 tahun awal, peluang peluang buat duit dan sebagainya selalu menghinggap aku.

Cuma dalam artikel ni aku nak kongsikan apa yang aku akan jawab kalau ada yang bertanya soalan KAT MANA NAK MELABUR? Biasa orang yang tanya soalan nie, ialah orang yang dah atau bakal dapat durian runtuh. Biasanyalah.

Dari perspektif aku, bila aku menerima soalan KAT MANA NAK MELABUR, aku akan screening dulu orang yang bertanya tu. Kalau dia nak melabur dalam skala individu, aku akan jawab jawapan lain. Kalau dia ialah individu yang bakal mewakili sesuatu organisasi besar swasta atau kerajaan untuk buat pelaburan, aku akan bagi jawapan dan penerangan lain.

Jawapan yang aku biasa "nyanyi" kalau orang nak melabur dalam skala individu setelah aku screening kemampuan dan kelayakan individu tersebut ialah aku akan cadang melabur jer kat dalam ASB, Tabung Haji, hartanah & apa apa real business. Actually ada banyak lagi peluang pelaburan lain. Memandangkan nama pun borak borak sesama saudara mara. Aku memang akan cadang invest je kat instrument yang common, proven dan memang sebenarnya mereka dah sedia faham.

Melainkan mereka nak yg lebih heavy, aku memang suggest datang office kat Melaka ni. Sebab bila datang office, dari borak borak kosong, kita boleh convert borak borak tu jadi serious, gentle and real deal.

Kalau organisasi besar atau wakil wakil dari kerajaan tanya nak invest kat mana untuk organisasi mereka aku jawab apa?

Takkan aku nak jawab ASB, Tabung Haji & bla bla bla yg berkaitan individual scale punya investment. Haha.

Pengalaman berkolaborasi dengan InvestMelaka sebenarnya banyak mengajar diri aku juga. Banyak aku belajar. Aku belajar apa nak pitch kalau big organization nak mulakan pelaburan, nak suggest pelaburan apa yg win win, bab legal dan sebagainya.

Kalau nak tahu, kebanyakan big organization yang nak mulakan pelaburan ni diaorang suka melabur dalam state-scale investment dan country scale investment. Contohnya, kat Malaysia nie let say kerajaan Persekutuan panggil pelabur pelabur luar melabur nak buat projek keretapi laju dari Sarawak sampai Johor merentasi lautan, yang ini dalam istilah pelaburan dipanggil country scale investment. 

Currently, macam kat Melaka ni pelabur pelabur terpilih bakal dijemput untuk melabur projek pembukaan kilang Apple pertama di Melaka untuk assemble produk produk Apple seperti Iphone dan barang alat ganti. Ini ialah state-scale investment.

Organisasi besar memang suka melabur dalam state-scale investment dan country scale investment. Lebih lebih lagi (mengikut pengalaman aku), pelaburan tu berkaitan:

1. Pelaburan berkaitan infrastruktur atau kemudahan awam di sesuatu negeri/negara.
2. Pelaburan berkaitan hartanah di sesuatu negeri/negara.
3. Pelaburan berkaitan perniagaan di sesuatu negeri/negara.
4. Pelaburan yang melibatkan koperasi di sesuatu negeri/negara.
5. Pelaburan melibatkan bidang ilmu, kajian atau pembanguanan modal insan di sesuatu negeri/negara untuk pulangan dan keperluan jangka masa panjang.

Lima kat atas nie kira yang paling HOT stuff lah. Kira barang panaslah kalau nak jual kat pelabur pelabur luar yang banyak duit dan dahaga tu. Janganlah kau present atau pitch peluang peluang pelaburan skala individu pulak kat pelabur pelabur jerung nie andai kata korang pun melalui situasi kalau ada orang dari organisasi besar tanya NAK MELABUR KAT MANA?



BARTER CONTRACT investment also a favourite type of investment among investors.
Example: My country will buy your country palm oil if you allow our China Dolls to serve in your country.




Muhammad Rafiq Adnan, rafiqadnan69@gmail.com

No comments:

Post a Comment