Pages

Monday 9 January 2023

CERAMAH BAB TANDAS DI MASJID MELAKA

Ramai tak tahu bahawa penggunaan tandas jenis cangkung atau duduk boleh memberikan kesan kesihatan berbeza kepada para pengguna.

Tapi satu perkara kita tahu, semua orang nak sihat. Dan kalau boleh semua orang nak kombo sihat dan umur panjang.

Artikel kali ini saya akan kongsikan isi kandungan saya di "ceramah" oleh seorang pakcik muda bertongkat di salah satu masjid di Melaka mengenai kesan sampingan menggunakan tandas cangkung bertahun tahun lamanya.

Teruskan membaca kalau anda merasakan pentingnya menjaga kesihatan dari segi tabiat penggunaan tandas setiap hari.

THROWBACK SYAHDU WAKTU COVID, SAF KENA JARAK

Bersosial dengan memulakan perbualan secara random dengan sesiapa sahaja merupakan tabiat biasa aku. Biasanya conversation boleh dimulakan dengan jemaah masjid di taman atau di kampung, makcik jual sarapan atau sebagainya.

Tapi pengalaman rare kali ini aku nak share berkaitan TANDAS CANGKUNG, MELEMAHKAN LUTUT DALAM JANGKA MASA PANJANG.

Topik ni bermula ketika aku tersampai awal sangat di masjid kampung aku sebelum azan Zohor berkumandang. Borak dengan seorang pakcik. Aku mulakan teguran tanya kenapa pakai tongkat dan dah berapa lama guna. Dia jawab dah hampir 5 tahun dan sebab sakit lutut.

Dari side aku pula, isu berkaitan lutut ni sangat dekat dihati aku memandangkan aku pernah sekitar 2 tahun menjaga dan membawa ibunda kesayangan untuk berulang alik dari hospital bagi menjalani rawatan dan pembedahan AMIS berkaitan saraf lutut dan pinggul.  Itu yang touching tu kalau nampak orang tua bertongkat ni.

JANGAN GUNA LANGSUNG TANDAS CANGKUNG


Berbalik kepada pakcik tu, aku tanya kenapa dia pakai tongkat. Dia kata itu kesengsaraan dia alami sebab sepanjang hidup dia GUNA TANDAS CANGKUNG. Aku pun woww dalam hati. Selalu jawapan mesti sebab masa muda kuat bersukan lasak, banyak amal herba tradisional dan sebagainya. Ini jawapan sebab jamban memang betul nak aku explore lebih dalam lagi ni.

Aku tanya lagi untuk kepastian. Pakcik itu meyakinkan aku. Dia berulang alik ke hospital berjumpa doktor pakar lutut pun mengatakan tandas cangkung ialah puncanya. Malah sekarang dah mula satu gerakan dari pengamal kesihatan di Malaysia untuk mengumpul petisyen mendesak kerajaan mula mengambil langkah mengurangkan "kewujudan" tandas jenis cangkung di tandas awam dan projek projek perumahan baru.

Malah pakcik tu mengatakan, di Thailand, kerajaan sana mengambil langkah agresif scrap atau kata nama lainnya merobohkan semua tandas cangkung yang berkenaan bagi mengekang masalah penyakit berkaitan Arthritis lutut. BACA SINI.

GUNA TANDAS CANGKUNG TANPA RAGU RAGU


Lagi antara intipati aku masih ingat apa yang pakcik tu ungkapkan ialah dia menyesal kerana tidak memanfaatkan inovasi atau kelebihan tandas duduk yg ditemukan oleh para saintis. Dulu anti betul dengan penemuan baru. Asal nampak kebaratan sikit, reject. Asal hidu macam ada propaganda Yahudi, reject.

Dari waktu muda, kalau diberi pilihan di tandas awam, lagi suka pilih tandas cangkung katanya. Waktu muda masih kuat, sambil memerut cangkung pekena rokok sepam dua memang puas katanya berseloroh. Haha.

Bila dah beli rumah pada sekitar tahun 2000, untuk rumah yang dapat 2 buah bililik air siap ada tandas, pemaju beri pilihan nak dibinakan tandas jenis apa. Pakcik beritahu dia pilih untuk kedua dua bilik air di rumahnya mempunyai tandas jenis cangkung. No tandas duduk k!

RAMAI TAK TAHU MANGKUK TANDAS BOLEH DI UBAH SUAI

Dipendekkan cerita, pakcik menasihatkan aku disamping menjaga pemakanan dan jangan merokok, adab adab dan amalan baik menggunakan tandas baik di rumah atau di tempat awam perlu diamalkan.

Kalau beli rumah, cari yang tandas jenis duduk. Jangan perjudikan kesihatan katanya.

Aku reply kat pakcik bahawa aku ada beli rumah lama yang memang tandasnya jenis cangkung untuk semua toilet. Apa nak buat.

Ayat pakcik mudah. Benda tuhan buat pun manusia boleh ubah. Inikan benda manusia buat. Haha. Terkedu aku.

Pakcik kata dia sejak sakit lutut, dia ubahsuai terus semua tandas cangkung kat rumah dia jadi tandas duduk. Nak guna tandas duduk jenis portable macam lubang buatan kat atas kerusi roda tu dia trauma sebab dia pernah nyaris tergelincir nak terjatuh ke dalam lubang tandas cangkung katanya.

Nantilah pakcik. Senang senang nanti dah ada modal dan ada masa aku akan usahakan untuk renovate dan convert mangkuk tandas rumah aku demi kesihatan sejagat.

Sedar tak sedar, seronok berborak mendengar keluh kesah, azan pun mula berkumandang. Kami pun sama sama masuk ke ruang masjid untuk solat Zohor berjemaah dengan jemaah jemaah yang lain.

Update terkini: 19 Januari 2023, aku dah convert mangkuk jamban rumah aku. Klik sini untuk baca.



Muhammad Rafiq Adnan, rafiqadnan69@gmail.com

No comments:

Post a Comment